Tja, dat is voor mij nu een gewetensvraag. In het “normale” leven adviseer ik bedrijven hoe ze op een klantvriendelijke manier hun klanten kunnen bedienen. Maar in Coronatijd kan ik misschien beter klanten adviseren. Want hoe blijf je klantvriendelijk als je klanten je supermarkt leeg hamsteren, geen afstand houden van je medewerkers? En daardoor je medewerkers steeds zwaarder onder druk komen te staan en je bedrijf misschien wel op slot gaat. Allemaal omdat je “klanten” geen gehoor geven aan advies en richtlijnen van de overheid.

Het zet mij, als specialist klantbeleving, in ieder geval aan het denken. Blijkbaar gaat in crisistijd niets meer zoals je verwacht. Er spelen ineens diep basale emoties een spel met ons verstand. En hoe we ook proberen grip te houden op al die gedachten lijkt dat niet te lukken. Het valt ook niet mee, met al die “deskundigen” die ineens het hoogste woord voeren. Terwijl aan de informatie van de echte deskundigen voortdurend wordt getwijfeld. En het spreekwoord wie niet leren wil moet maar voelen, krijgt nu ineens ook wel een nare bijsmaak. Want zoals zo vaak moeten de “goeden” het met de “slechten” ontgelden. Waarbij de “goeden” in dit geval de kwetsbare mensen zijn die er alle belang bij hebben dat we de instructies van de overheid opvolgen.  En de “slechten” zijn de mensen die het maar niet tussen de oren krijgen dat je echt zoveel mogelijk contact met anderen moet voorkomen. Zodat zij, die de hulp echt nodig hebben, ook geholpen kunnen worden.

En wie roept om een totale Lockdown beseft niet echt wat dat betekent volgens mij. Wij kunnen nu nog steeds naar buiten, een boodschap doen, hardlopen, met de kinderen naar een speeltuin. Als we maar 1,5 meter afstand houden van elkaar. En ondernemers kunnen nog steeds ondernemen, weliswaar op een aangepaste manier en als we maar 1,5 meter afstand houden van elkaar. De horeca kan nog maaltijden bereiden die bezorgd of afgehaald kunnen worden, je kunt nog naar de bouwmarkt om spullen te halen voor de klussen in je huis. Je kunt nog boeken of spelletjes kopen, je kunt nog zoveel. Als je je maar aan de richtlijnen houdt.

Dit alles overwegend kom ik tot de conclusie dat klantvriendelijkheid in Coronatijd een andere lading krijgt. In plaats van dat bedrijven klantvriendelijk moeten zijn voor hun klanten is het nu de beurt aan de klanten. Klanten wees vriendelijk voor al die mensen, die met gevaar voor hun eigen gezondheid, in welke branche dan ook, aan het werk zijn voor jullie. Volg de richtlijnen en instructies op. Want medewerkers die nu werken zijn op dit moment de meest klantvriendelijke mensen ooit!